30 września mija termin na przekazanie drugiej raty odpisów podstawowych i ewentualnych odpisów dodatkowych na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (ZFŚS). Wpłat na odrębny rachunek funduszu specjalnego pracodawcy dokonują do 30 września 2017 r., mimo iż, dzień ten przypada na sobotę.
Przypomnijmy, że obowiązek tworzenia ZFŚS mają pracodawcy:
- prowadzący działalność w formie jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych – bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników,
- zatrudniający co najmniej 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty,
- zatrudniający co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, jeżeli z wnioskiem o utworzenie funduszu wystąpiła zakładowa organizacja związkowa.
Przedsiębiorcy Ci przekazują odpisy na ZFŚS w terminach i wysokości ustalonej w ustawie o ZFŚS – odpowiednio:
- do 31 maja – co najmniej 75% odpisów podstawowych,
- do 30 września – pozostałą część odpisów podstawowych i tzw. odpisy zwiększające.
Od 1 stycznia 2017 r. kwoty odpisów uległy zwiększeniu. Od nowego roku podstawa wymiaru odpisu, dla przedsiębiorców zobowiązanych do tworzenia funduszu socjalnego, wynosi 3.161,77 zł. Pracodawcy, którzy dobrowolnie utworzyli ZFŚS, ustalają odpis na fundusz w dowolnej wysokości przekazują środki w wewnętrznie ustalonym terminie.
Odpisy na ZFŚS obligatoryjne (obowiązkowe) w nowej wysokości wynoszą:
- na jednego pracownika zatrudnionego w warunkach normalnych (37,50% podstawy),
- na jednego pracownika zatrudnionego w warunkach szczególnie uciążliwych (50% podstawy),
- na jednego młodocianego pracownika
- I rok nauki (5% podstawy),
- II rok nauki (6% podstawy),
- III rok nauki (7% podstawy).
Odpisy na ZFŚS fakultatywne (dobrowolne) w nowej wysokości wynoszą:
- na każdą osobę niepełnosprawną w stopniu znacznym i umiarkowanym (6,25% podstawy),
- na każdego byłego pracownika zakładu pracy będącego emerytem lub rencistą (6,25% podstawy),
- na każdego pracownika, z przeznaczeniem na żłobek lub klub dziecięcy (7,75% podstawy).
Daniela Cieślik
z Kancelarii