Minimalna stawka wynagrodzenia dla zleceniobiorców oraz inne zmiany od stycznia 2017 roku

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, że od 1 stycznia 2017 r. dla pracujących na określonych umowach zlecenia oraz o świadczenie usług, w tym samozatrudnionych będzie obowiązywać minimalna stawka godzinowa 12 zł brutto.
Nowa regulacja ma przeciwdziałać nadużywaniu umów cywilnoprawnych oraz ograniczyć zjawisko polegające na tym, że osoba zatrudniona na umowie cywilnoprawnej ma wynagrodzenie znacznie niższe od minimalnego wynagrodzenia przysługującego pracującemu na etacie.
Minimalna stawka godzinowa wynosząca 12 zł brutto ma być w następnych latach waloryzowana o wskaźnik wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Projekt przewiduje także zmiany istotne dla osób zatrudnionych w ramach stosunku pracy. W pierwszym roku zatrudnienia wynagrodzenie minimalne będzie zawsze wynosić 100% minimalnego wynagrodzenia. Dodatek za pracę w porze nocnej zostanie także wyłączony z kwoty minimalnego wynagrodzenia i będzie stanowił osobny składnik wynagrodzenia.
Zmiany te mają na celu przeciwdziałanie nadużywaniu umów cywilnoprawnych przez pracodawców.
Po zmianach wszyscy pracownicy niezależnie od stażu pracy będą, otrzymywać minimalne wynagrodzenie w jednakowej, pełnej wysokości. Rozwiązanie to znosi dyskryminację młodych ludzi na rynku pracy.

Małgorzata Ziółkowska

Specjalista ds. kadr i płac