Wczoraj 29 listopada, Sejm przyjął ustawę o tzw. kwocie wolnej od podatku, wczoraj ustawa została podpisana przez Prezydenta RP i wczoraj została opublikowana w Dzienniku Ustaw poz. 1926.
Z zapisów ustawy wynika, że kwota zmniejszająca podatek wynosi:
- 1.188 zł – dla podstawy obliczenia podatku nieprzekraczającej kwoty 6.600 zł;
- 1.188 zł pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 631 zł 98 gr × (podstawa obliczenia podatku – 6.600 zł) ÷ 4.400 zł, dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 6.600 zł i nieprzekraczającej kwoty 11.000 zł;
- 556 zł 02 gr – dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 11.000 zł i nieprzekraczającej kwoty 85 528 zł;
- 556 zł 02 gr pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 556 zł 02 gr × (podstawa obliczenia podatku – 85.528 zł) ÷ 41.472 zł, dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 85.528 zł i nieprzekraczającej kwoty 127.000 zł.
W uproszczeniu wygląda to więc tak: kwota wolna od podatku dla najmniej zarabiających wzrośnie w 2017 r. do 6.600 zł, ale zarabiający ponad 127.000 zł rocznie stracą prawo do tego odliczenia. Natomiast dla osób uzyskujących dochód pomiędzy 11.000 zł a 85.528 zł kwota wolna od podatku pozostaje bez zmian czyli nadal wyniesie 3.091 zł.
Nie zmieniła się również kwota wolna dla polityków, która w roku 2017 będzie wynosiła w dalszym ciągu 30.451 zł.