Zmiany w umowach zlecenie od 1 lipca 2016 r.

Minimalna stawka godzinowa 12 zł brutto za godzinę pracy na umowie zlecenie została zapowiedziana przez Rząd w przygotowanym projekcie ustawy.
Stawka minimalna  12,00 zł za godzinę będzie dotyczyła zarówno osób fizycznych przyjmujących zlecenie jak i świadczących usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej  z pewnymi wyjątkami.

Na przedsiębiorców dodatkowo zostanie nałożony obowiązek prowadzenia ewidencji liczby godzin świadczonego zlecenia; jeżeli przedsiębiorca z przyczyn określonych w ustawie nie będzie miał możliwości prowadzenia ewidencji, wówczas taką informację będzie zobowiązana przedstawić osoba przyjmująca zlecenie – jest to o tyle ważne, że nie wywiązanie się z obowiązku ewidencjonowania godzin będzie podlegało karze grzywny od 1.000 do 30.000 zł.
Projekt zapowiada także zmiany w ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy. W przedstawionej propozycji na PIP zostały nałożone zadania oraz uprawnienia m.in. w zakresie kontroli przestrzegania obowiązku zapewnienia minimalnej stawki godzinowej oraz prowadzenia ewidencji godzin pracy prze zleceniu.
Założeniem projektu ustawy o minimalnym wynagrodzeniu umów zlecenie jest unikanie przypadków znacznego zaniżania wynagrodzeń ze zlecenia oraz zapobieganie praktykom  zastępowania stosunku pracy umowami zlecenie.
 

Ustawa wchodzi w życie z dniem 01 lipca 2016 r.

Agnieszka Nowicka

Specjalista ds. kadr i płac w Kancelarii Oddział w Żninie